07 april, 2006

Roliga språkförvirringar

Hittade denna roliga händelse på bloggen "As it happens...in Japan":

I tunnelbanan stod det ett par vilsna svenskor som behövde hjälp med att köpa biljetter.
Jag hörde dem tala svenska med varandra medan jag köpte min biljett.

(överhört:)
Tjej 1: - Men den där killen kanske kan hjälpa oss (syftar på mig).
Tjej 2: - Tror du att han kan engelska?
Tjej 1: - Jag vet inte, men han ser ju utländsk ut i alla fall.
Tjej 2: - Men tänk om han är en italienare som bara kan japanska och italienska då...

Det var här som jag vände jag mig om och tilltalade dem på svenska:
- Bra gissat, jag är en italienare som bara kan japanska.

Då svarar den ena tjejen:
- Oh, I’m so sorry, I thought you might speak English. - Kom Lena, så letar vi rätt på någon annan som kan engelska.

Efter många skratt kunde jag till slut hjälpa dem (på svenska) att köpa deras biljetter.

Inga kommentarer: