01 februari, 2007

Jag alkoholist?

Som alla arbetsplatser där arbetsgivaren bryr sig om personalen så brukar det göras regelbundna hälsokontroller och nu har turen landat på mig. Så föregående veckan fick jag sitta på en cykel i några minuter och bli lite svettig och berätta hur tungt det var för att kontrollera att jag var frisk.

Det räknades även ut att utan fett på min kropp så skulle jag väga 56 kg (en hel del ben och sådant jox i min kropp mao). Så enligt någon slags avancerad BMI metod så bör jag max väga 73 kg men nu väger jag ju 74kg så det är ju inte så bra.. men jag får väl skylla på att jag lyfter skrot på gym som underhållning.

Denna vecka så är det dags att ta blodprov och jag fick en lapp med ett antal olika ifyllda kryssrutor på vad blodet ska testas för och bl.a så skulle jag testas för S-CDT vilket är något värde som är förhöjt hos alkoholister. Smygkontroll eller inte? hmm:

Transferrin är ett järnbärande protein vars omsättning störs efter en period av hög alkoholkonsumtion. En kombination av ökad nedbrytning och minskad bildning av proteinets kolhydratdel leder till ökad förekomst av kolhydratfattiga transferrinmolekyler (carbohydrate-deficient transferrin = CDT). Effekten är specifik för alkohol vilket gör att de flesta leversjukdomar (undantaget vissa fall av primär biliär cirros) inte påverkar halten CDT.

Genetisk defekt i leverns sialiniseringsförmåga leder också till ökad serumnivå CDT.

Men det är ju klart, om man har något fel på sig så är det ju bra att veta det rätt omgående.

Dagen avslutades med en liten rundtur i Kista Galleri och mat i deras Foodcourt. Jag ville ju såklart köpa precis alla fina kläder som jag hittade (speciellt inne på MQ) men har nu lovat mig själv att nästa klädesplagg som införskaffas skall vara en (skräddarsydd?) mörk kostym som kan användas vid "finare" tillfällen.

Imorgon fredag blir en hektisk dag.

Inga kommentarer: