29 oktober, 2006

HD TV via satellit (DVB-S2)

Jag har på senare tid sneglat lite på att köpa mig ett TV-kort till datorn för det förra jag köpte var rätt dåligt och jag har fortfarande inte fått det att fungera. Så jag diskuterade detta med en kollega som jag träffade på Akkurat i fredags och han hade köpt en parabol och DVB-S kort som han riktat mot en satellit söderut där han får in 800 stycken TV-kanaler helt gratis.

Detta är något som jag funderar på att testa också men när det gäller att köpa ett nytt TV-kort så verkar det som att det är DVB-S2 vilket är den nyaste standarden för TV via satellit.

Så här skriver SVT.se om den nya standarden DVB-S2:

Teknisk standard för sändning via satellit. DVB-S2 är en förbättrad moderniserad variant av DVB-S som medger mer effektivt utnyttjande av satellitkapacitet, bättre sändnings och mottagningsegenskaper samt nya möjligheter för sändning av dataströmmar. DVB-S2 kommer att introduceras under 2006.

Så får se hur jag gör, avvaktar nog för tillfället.

Läs mer om DVB-S2 på Wikipedia.

Inga kommentarer: